زیپ | مجله اینترنتی لباس، مد ، فشن و زیبایی

سریال نهنگ آبی
مد و سینما پرنیا آیتی ۱۳۹۹/۱۲/۲۵ نظر (0)

بررسی طراحی لباس سریال نهنگ آبی

آرمین مشرقی در واقع شخصیت اصلی وکلیدی سریال نهنگ آبی می‌باشد که تا اتمام سریال در فضایی ابهام‌آمیز ورمز‌آلود به مقاصد واهداف خود نزدیک می‌شود. با توجه به فصل‌های مختلف وقرارگیری آرمین در موقعیت‌های جنجالی؛ طراحی لباس این شخصیت نیز تغییر و طیف رنگی خاص، شخصی ومنحصر به فرد خودش را طی می‌کند.

آرمین مشرقی

شخصیت آرمین مشرقی سیر تحولی یک دانشجوی هوشیار و فعال به یک انسانی با تصمیماتی بر اساس موقعیت‌های مکانی و زمانی که اصولا برپایه‌ی پیشنهادات کاری و کسب درآمد از راه‌های مختلف می‌باشد؛تغییر پذیر است.
 
بر این اساس اصولا آرمین مشرقی معمولا به ظاهر و اصول شخصی خود می‌پردازد وگاهی بر اساس اتفاقات حاصله دچار بحران شده و موضوع پوشش و مسائل شخصی را در الویت‌های آخر وی قرار می‌دهد.
 
از این جهت در طراحی لباس برای چنین شخصیتی که خود دچار نوسانات اجتماعی واحساسی ست باید به نکات زیادی توجه کرد.
 
 
از این جمله نکات می‌توان به طیف رنگی انتخاب شده با صحنه و موضوع فصل توجه کرد.که از مهمترین عوامل در جهت القای صحنه‌های هیجانی؛ احساسی وخشونت‌آمیز و ابهام برانگیز است.
پیدایش طیف رنگی سرد و پررنگ می‌تواند نمونه‌ای از این ارسال پیام به مخاطب باشد.همچنین رنگ های کُرُم سرد و لباس هایی ساده و بیشتر تی‌شرت‌های امروزی با چاپ پیامی روی سینه آن و پوشیدن شلوارهایی نظیر جین و کفش هایی محکم و استوار که نشان دهنده شخصیت او می‌باشد که زیاد در رفت و آمد است و به مد و روتین جامعه نیز اهمیت نشان می دهد.

تیشرت با تناژ خاکستری برای شخصیان آرمین مشرقی

وجود عینک و کلاه و در مواردی هدفون، ساعت‌هایی با کارایی بالا که خارج از یک گزینه تزییناتی می‌باشد، القا کننده پسری باهوش که در ایجاد روابط عمومی با هر نوع قشر از جامعه موفق است .


هدفون ، عینک و کلاه اکسسوریهای این تیپ شخصیت

باید توجه داشت در این نوع چیدمان استایل برای یک شخصیت در فیلم، سریال و یا تئاتر هیچ نوع اصرار و قراردادی وجود ندارد و تنها از طرف جامعه آماری به یک نوع عرف و شناسه تبدیل شده است. برای مثال می‌توان به فیلم و سریال هایی که بعد از انقلاب ساخته شده‌اند اشاره کرد که برای نشان دادن موضوع نداشتن حجاب از کلاه برای خانم‌ها استفاده می شود به نوعی بیانگر نداشتن روسری و چادر می باشد.




در واقع مهم‌ترین بخش در طراحی لباس در تئاتر و سینما رساندن پیامی از شخصیت پردازی بازیگر و پر‌شور ومعنا‌تر جلوه دادن فضاها و موقعیت ها به بیننده می‌باشد. اگر به تی شرت‌های ساده که جمله‌ای جلوی آن چاپ شده است دقت کنیم حاوی پیامی است ضد جنگ که این موضوع فارغ از شخصیت تغییر یافته آرمین تحت شرایط موجود می‌باشد که هر چه به انتها نزدیک‌تر می‌شویم روحیه جنگ‌جویی وخشونت‌طلب آرمین برخلاف پیام روی لباس یا به نحوی شعاری که می‌دهد بیشتر نمایان می‌شود.


 
تیشرت آرمین مشرقی با متن نه به جنگ

در رابطه با طراحی لباس در سینما نکته قابل توجه این است که پوشش شخصیت‌ها با نوع رویکردشان در جامعه و طبقه اجتماعی و خانوادگی و سناریوی آنها مرتبط است. در واقع بسیاری از پیام ها از طریق نوع پوشش به مخاطب و بیننده داده می‌شود.
برای مثال می توان به سکانس دیدار آرمین و ژاله در کافی‌شاپ و دعوت ژاله از آرمین به مهمانی که از طرف شرکت برگزار می شود، توجه کرد. از آن‌جایی که ژاله سعی دارد سطح طبقاتی آرمین را تغییر دهد؛ از وی می‌خواهد با تعویض لباس هایش در مهمانی حضور داشته باشد تا بتواند به شغل خوبی دست پیدا کند.


 
حال که این مطلب گویاتر شد به مثال دیگری می‌پردازیم؛در سکانسی که آرمین به عنوان مشاور مروارید در منزل شخصی وی حضور دارد می‌بینیم که مجددا آرمین به پوشش خود توجه کرده و لباسی مناسب برای یک قرار کاری را به تن کرده است.
 

 
اخیرا طراحی لباس جایگاه ویژه ای پیدا کرده است از این‌رو اغلب دوستداران و طرفداران فیلم ها وسریال ها وبازیگران سعی می‌کنند الگو برداری از این افراد داشته باشند.هر چند با بسیاری از کسانی که در جامعه روبرو هستیم ؛می‌بینیم که به نوعی از پوشش و استایل شخصی و منحصر به فرد خود، پیروی می‌کنند.

پرنیا آیتی [ سردبیر مجله اینترنتی زیپ ]

سردبیر اولین مجله اینترنتی و رسانه دیجیتال مدفشن دراصفهان به اسم مجله اینترنتی زیپ. نویسنده و تحلیلگر مد، روایتگر برند ها، لباس ها، تاریخچه پارچه، اکسسوری و ملزومات لباس و ‏مشاوره ‏طراح لباس هستم.

یک نظر بگذارید