زیپ | مجله اینترنتی لباس، مد ، فشن و زیبایی

 سایه مصرف جهانی صنعت  مد و فشن
مد و صنعت پرنیا آیتی ۱۴۰۰/۰۳/۱۴ نظر (0)

سایه مصرف جهانی صنعت مد و فشن

مد و فرهنگ بازتاب کننده باورهای جامعه فرهنگ و یا آداب و رسوم، بخش جدایی ناپذیر از مد است. مد و فرهنگ دست به دست هم بازتاب باورهای یک جامعه هستند. ترکیب فرهنگ و گسترش بستر آنلاین و یا به عبارت دیگر ارتباطات را می‌توان تعریفی از جهانی‌سازی دانست. جهانی‌سازی، بازاری بدون مرز ایجاد کرده و نتیجه آن فرهنگ و آداب و رسوم در حال تبادل و گسترش هستند. به این صورت که پیروی از مد BOHO فقط مخصوص منطقه و یا قشر خاصی نیست. بلکه امروزه از جمله مدهای محبوب در این صنعت و لوازم جانبی (اکسسوری و زیورآلات) آن است. هر چه بیشتر در مورد فرهنگ بیاموزیم، درک بهتری از آینده مصرف‌جهانی مد خواهیم داشت. این صنعت با شعارهایی نظیر متفاوت بودن، شیک و پرتحرک و هم‌چنین هم‌رنگ شدن با هر فصل و مناسبت‌ها، سال‌هاست که بر مصرف جهانی افزوده است. در ادامه مطلب با نحوه تاثیرگذاری انواع فرهنگ و گرایش‌های آن در صنعت مد و فشن آشنا خواهیم شد.

مد و فشن سفیر فرهنگی یک ملیت

صنعت مد و فشن سفیر فرهنگی یک کشور است که در سایه تجارت جهانی در جوامع دیگر معرفی و ارائه می‌گردد. پوشش لباس و اکسسوری  ساده‌­ترین راه برای معرفی باور و طرز تفکر ماست. این سادگی، صنعت مد و فشن را به زبانی مشهود برای بیان شما تبدیل کرده است.  با تغییر ویڑگی‌های یک فرهنگ، سبک پوشش ما و نیز نحوه ارائه برندهای فعال در صنعت مد و فشن تغییر می‌کند. با مطالعه لباس‌ها، زیورآلات و … در طول تاریخ می‌توان به آداب و رسوم، اعتقادات، ارزش‌ها، اقتصاد و فناوری آن دوران پی برد. آداب و رسوم به روایتی گفته می‌شود که مدت‌هاست پذیرفته شده است. این موضوع بر انتخاب و طراحی پوشش و زیورآلات تاثیرگذار است.

 


 


 
 

گذر مد و فشن از باورهای فرهنگی و تاریخی

لباس می‌تواند عقاید افراد و گروه‌های مختلف را نشان دهد. این باور و عقاید پیشینه بسیار قدیمی تا قبل از میلاد مسیح دارند. در دوران گذشته، تاریخ هنر پیوندی نزدیک با جادو داشته است. اما با ظهور اقوام مختلف جادوی کهن جای خود را به خدایان نیک خواه و بدخواهی داد که همگی تجسمی از نیروهای طبیعت بودند. اینجاست که با غلبه یافتن دین (اعتقادات و باورهای فرهنگی مردم) بر زندگی و شکل جامعه، طرز بیان و ارائه هنر نیز تعیین می‌شود. این همان مد است که در هر دوره مشخص و با حضور اقوام دیگر کامل و یا حذف می‌شدند.
 

سطل رنگ خرده فروشان

برندها و خرده‌فروشان فعال در صنعت مد و فشن به منظور بیان داستان و روایت خود چیدمان و ویترین را به نحوی منحصر به فرد طراحی می‌کنند. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید. ویترین دریچه‌ای به اعماق ماهیت و آنچه قرار است در فضای داخلی فروشگاه با آن مواجه شوید، است. در همین خصوص با ورود به مناسبات و آداب و رسوم مختلف خرده‌فروشان به منظور جلب توجه، دست به دست فرهنگ داده و شروع به ایجاد طرح‌ها و رنگ‌های متفاوت می‌کنند. مانند استفاده از نماهایی از انار (پاکی و سلامت) و هنداونه (گرمای تابستان)، رنگ‌های سبز و قرمز یا به اصطلاح رنگ‌های گرم. البته لازم به ذکر است که ماهیت تبلیغات در صنعت خرده‌ فروشی ایجاد نیاز به خرید کالایی است که شاید نیازی به آن نداریم.
 

آشنایی با انواع فرهنگ

شناخت تاثیر فرهنگ بر مد و پیش‌بینی جنبش‌های فرهنگی و اجتماعی برای درک بهتر محیط صنعت مد و فشن بسیار مهم است. مد یک عامل جداگانه که فقط شامل پوشاک و یا لوازم جانبی آن نیست. بلکه، از هر جنبه به زندگی ما متصل است. مد این روزها به سبک زندگی ما اطلاق می‌شود و تحت تاثیر مدرنیزاسیون (نظریه توسعه)، تغییرات فرهنگی، هنر و حتی نوآوری است. مد توسط افرادی با فرهنگ مختلف ساخته می‌شود. اگر می‌خواهید به درک بهتری از مد و روند آن برسید باید توجه داشته باشید که چه عواملی شیوه زندگی شما را احاطه کرده‌اند. و این جامعه و فرهنگ ماست. توسعه مد‌های جدید از نظر فرهنگی به سه دسته : High culture, Pop culture و Low culture تقسیم می‌شود.
 

High culture

فرهنگ غنی و یا High culture به تاثیر پذیری مد از هنرهای تجسمی، شنیداری و هنرهای کاربردی مانند عکاسی، طراحی و معماری گفته می‌شود. این منابع انواع جدیدی از ایده‌ها و مفاهیم را برای طراحان به ارمغان می‌آورد. چگونگی تاثیر هنر بر روی مد را می‌توان در اکثر کارهای Louis Vuitton با مشارکت هنرمندانی چون Takeshi Murakami یا Stephen Sprouse  که کیف‌های Monogram  را طراحی کرده بودند، دید.

 
 

Pop culture

فرهنگ عامیانه یا به اصطلاح Pop culture توسط بخش اعظمی از مخاطبان جهان دنبال می‌شود. و معمولا تحت تاثیر مشاهیر سینما و موسیقی است. این نوع فرهنگ به عنوان یک فرهنگ تجاری شناخته شده در سطح تولید انبوه فعالیت می‌کند. مانند برندهای فعال Fast fashion. به منظور مطالعات بیشتر اینجا کلیک کنید.
 
 

Low culture

فرهنگ پایین یا به اصطلاح Low culture شامل خرده فرهنگ‌هایی هستند.که شامل باورهای محلی است. قدرت خرده فرهنگ‌ها در صنعت مد و فشن به وضوح در سبک اسکیت بورد از گذشته تا امروز قابل مشاهده است. به طور مثال می‌توان به Japanese Harajuko girls (دختران ڑاپنی هاراجوکو) که اصالتا اهل هاراجوکو توکیو هستند به روش خاصی لباس می‌پوشند. در همین خصوص خواننده آمریکایی Gwen Stefani تور جهانی خود را در سال ۲۰۰۵ به نام این دختران نام‌گذاری کرد. به این ترتیب یک فرهنگ فرعی یا محلی به بخشی از مد جهانی تبدیل شده و توسط بازار جهانی مد پذیرفته شده.

 
 

گرایش‌های صنعت مد در قالب فرهنگ

صنعت مد و فشن همانند صنایع دیگر دارای ۲ دو دسته گرایش خرد و کلان است. گرایش کلان در بین بازه زمانی ۵ تا ۱۰ سال متغییر هستند و گرایش‌های خرد به مدت ۱ تا ۳ سال. هم‌چنین در گرایش‌های کلان گروه مخاطبان بزوگ است و محصولات تولید شده دوست‌دار محیط‌ زیست هستند و قابلیت استفاده در مدت زمان بیشتری را دارند. بر خلاف آن گرایش‌های میکرو یا همان خرد مانند یک شوک کوتاه مدت در این صنعت است و بعد از مدتی از بین رفته و با ماهیت جدیدی دوباره حضور پیدا می کنند. به منظور مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید. با گسترش بستر ارتباطات جمعی مانند حضور فعال افراد در شبکه‌های اجتماعی، تبادل فرهنگ راحت‌تر و بیشتر از هر زمانی در قالب سبک زندگی، پوشاک، تغذیه و …. در حال گسترش است. با توجه به شناخت از نوع فرهنگی که اطراف شما را احاطه کرده آگاهانه سبک زندگی پایدار خود را انتخاب و شکل دهید. اصالت طراحی‌ها در فرهنگ غنی جستجو کنید چرا که ابن امکان را می‌دهد تا قدمی مثبت در حفظ جریان زندگی پایداد در برابر بازار مصرف جهانی مد و فشن بردارید.
نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

پرنیا آیتی [ سردبیر مجله اینترنتی زیپ ]

سردبیر اولین مجله اینترنتی و رسانه دیجیتال مدفشن دراصفهان به اسم مجله اینترنتی زیپ. نویسنده و تحلیلگر مد، روایتگر برند ها، لباس ها، تاریخچه پارچه، اکسسوری و ملزومات لباس و ‏مشاوره ‏طراح لباس هستم.

یک نظر بگذارید