زیپ | مجله اینترنتی لباس، مد ، فشن و زیبایی

برند اچ اند ام
دنیای برند ها پرنیا آینی ۱۳۹۹/۰۹/۰۵ نظر (0)

برند: HM برندی با طراحی لباس زنانه

.HM با نام کامل Hennes Mauritz AB یک شرکت سوئدی با بازار بین‌المللی است که در زمینه‌ی طراحی، تولید و فروش پوشاک و محصولات جانبی مد در چندین کشور جهان فعالیت می‌کند. یکی از اصلی‌ترین دلایل شهرت برند اچ اند ام، فعالیت جدی آنها در سبک فست فشن یا مد سریع است. در این سبک شرکت‌ها سعی می‌کنند دوره‌ی زمانی طراحی تا فروش محصول را تا حد ممکن کاهش دهند. آنها در کنار توجه کامل به طراحی و زیبایی محصولات، تمرکزی جدی روی پایین نگه داشتن قیمت محصولات و قابل خرید بودن برای عموم مردم دارند.

 تاریخچه تاسیس

در سال ۱۹۴۶، کارآفرین سوئدی ارلینگ پرسون به آمریکا سفر می‌کند. در آن سال‌ها ایده‌ای جدید برای فروش لباس‌های زنانه در حال تولد بود. در این ایده افزایش فروش و درآمد با کاهش سود برای هر لباس ترکیب می‌شد. یک سال بعد، پرسون فروشگاه پوشاک زنانه‌ی خود را با همین ایده در واستراس سوئد تاسیس کرد. نام این فروشگاه Hennes بود که در زبان سوئدی به‌معنای برای او (مونث) است. طراحی لوگوی این فروشگاه توسط خود پرسون انجام می‌شود. پرسون پیش از این Pennspecialisten تاسیس کرده بودبا 

نام

اولین فروشگاه هنس در پایتخت سوئد، در سال ۱۹۵۲ تاسیس شد و با تاسیس دومین شعبه در سال ۱۹۵۴، شهرت این برند به اوج خود رسید. در همان سال برنامه‌های جدی بازاریابی هنس شروع شد و آنها با تبلیغاتی کامل رنگی و جذاب، قدم‌های اولیه برای شهرت هرچه بیشتر برند خود را برداشتند. تا پایان دهه‌ی ۱۹۵۰ فروشگاه‌های متعدد این برند در سوئد تاسیس شدند که از همه‌ مهم‌تر، فروشگاهی در اولین آسمان‌خراش منطقه‌ی Hötorget در استکهلم بود.
 
در سال ۱۹۶۸، هنس فروشگاه لباس‌های رزمی و شکار Mauritz Widfross را در استکهلم خریداری کرد و نام خود را به Hennes & Mauritz تغییر داد. با این تغییر برند، فروش پوشاک برای آقایان و کودکان نیز شروع شده و برمد اچ اند ام به برند پوشاک خانوادگی تبدیل شد. در همین دهه، رشد سریع برند به حرکت خود ادامه داده و هنس اند ماریتس صاحب ۴۲ فروشگاه در شهرهای مختلف شد. فروشگاه‌هایی بین‌المللی هم در همان سال‌ها تاسیس شده و دانمارک، بریتانیا و سوئیس اولین مقاصد این برند شدند. سرعت رشد برند در دهه‌ی ۱۹۷۰ افزایش پیدا کرده و آنها در هر سال پنج تا ۶ فروشگاه جدید تاسیس کردند.
 
این شرکت در سال ۱۹۷۳ یکی از همکاران سوئدی خود با نام BEKLÄDNADSKOMPANIET را به زیرمجموعه‌‌ی خود اضافه کرد. ورود هنس اند ماریتز به بازار سهام استکهلم در سال ۱۹۷۴ رخ داد. تغییر برند به H&M نیز در همین سال انجام شد. در همین سال‌ها لباس زیر نیز به محصولات H&M اضافه شد. علاوه بر آن اولین همکاری آنها با سلبریتی‌ها در همین دهه اتفاق افتاد و Anni-Frid 
Lyngstad اولین مدل تبلیغاتی این برند بود.

گسترش بازارهای جهانی

دهه‌ی ۱۹۸۰ دهه‌ی رشد جهانی اچ ان ام بوده است. آنها فروشگاه‌های خود را در کشورهای آلمان و هلند تاسیس کردند. اتفاق مهم دیگر شروع فروش پستی در این برند بود
این فعالیت سال‌های پیش از آن‌که تجارت الکترونیک به سبک امروزی شهرت پیدا کند، در دهه‌ی ۱۹۸۰ و با خرید شرکت پست سوئدی Rowells توسط H&M شروع شد. در سال ۱۹۸۲ و ۳۵ سال پس از تاریخ تاسیس، مدیرعامل H&M تغییر می‌کند و استفان پرسون، پسر موسس این شرکت، به سمت جدید می‌رسد.
 
یکی از اقدامات جهت رشد و تنوع در برند H&M در سال‌های پایانی دهه‌ی ۱۹۸۰ رخ داد. آنها برندی با نام Galne Gunnar تاسیس کردند تا محصولات را با تخفیف به مشتریان عرضه کند. این برند پس از ۱۰ سال و با تاسیس ۱۸ فروشگاه به کار خود پایان داد و با فروشگاه‌های قبلی H&M ادغام شد. مدیران به این نتیجه رسیدند که تمرکز روی تک برند H&M بهترین روش برای پیشرفت‌های آتی خواهد بود.
نکته‌ی جالب این که در سال‌های اخیر وبسایتی با هدف ترویج دروغ آوریل در ارتباط با H&M و مارک زاکربرگ راه‌اندازی شد. در این وبسایت از نحوه‌ی پوشش زاکربرگ که عموما یک تیشرت خاکستری و شلوار جین ساده است، برای ترویج شایعه‌ی دروغین استفاده شد. این وبسایت ادعا می‌کرد H&M کالکشنی با همراهی زاکربرگ طراحی کرده که تنها شامل ۸ تیشرت خاکستری و یک شلوار جین است!
برند H&M علاوه بر فعالیت‌ در زمینه‌ی حفاظت از محیط زیست، یک بنیاد خیریه به نام H&M Foundation دارد. این بنیاد در چهار بخش اصلی شامل تحصیلات، بهبود زندگی زنان، تامین آب سالم و آگاهی‌بخشی در مورد محیط زیست در کشورهای درحال توسعه‌ی بسیاری فعالیت می‌کند. این بنیاد توسط خانواده‌ی پرسون تاسیس شده است.
زیربرندهای دیگر مانند Sport و Beauty و نیز در سال‌های اخیر به این مجموعه اضافه شده‌اند. گسترش برند اچ اند ام در این سال‌ها به حدی بوده که آنها در کشورهای متعدد قاره‌های آمریکا، اروپا، استرالیا، آفریقا، آسیا و خاورمیانه شعبه‌های فعالی تاسیس کرده‌اند.
 
در حال حاضر استفان پرسون رئیس هیئت مدیره‌ی برند H&M است. ثروت او حدود ۱۸.۹ میلیارد دلار گزارش شده و این مدیر سوئدی را در رتبه‌ی ۸۰ ثروتمندترین افراد جهان قرار داده است. پسر او کارل یوهان پرسون مدیرعامل کنونی H&M است که ثروتی حدود ۱.۹۳ میلیارد دلار دارد. طبق آخرین آمار فروش این برند  در سال ۲۰۱۷ برابر با ۲۷.۶ میلیارد دلار بوده و در ۶۹ کشور جهان فروشگاه فیزیکی داشته‌اند. تعداد کارمندان این شرکت نیز طبق آمار خود H&M که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده، ۱۴۸ هزار نفر گزارش شده است. این برند در آخرین رتبه‌بندی مجله‌ی فوربز (یکی از معتبرترین رتبه‌بندی‌های برندها جهانی) در رتبه‌ی ۴۷ قرار گرفته و نسبت به سال‌های گذشته با سقوط 
رتبه روبرو بوده است. 

پرنیا آینی [ ]

پرنیا آیتی هستم سردبیر مجله اینترنتی زیپ . در بخش محتوای مد و لباس فعالیت دارم.نویسنده و تحلیلگر مد ، روایتگر برند ها ،لباس ها ،تاریخچه پارچه ، اکسسوری و ملزومات لباس هستم.

یک نظر بگذارید